Friday, October 4, 2013

Tips Mencari Bisnes Yang Menguntungkan


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Google

Assalamualaikum,

Selalunya apabila ingin memulakan perniagaan, rata-rata daripada kita ingin mencari bisnes yang menguntungkan, tidak memerlukan modal yang banyak dan mudah untuk dijual. Masih adakah produk yang seperti digambarkan itu? Iya, ada dan ianya bukanlah menjual skim cepat kaya juga. Jom ketahui beberapa contoh bisnes yang sangat menguntungkan pada zaman ini.

1) Menjual Produk MLM :

Iya, bukan semua produk MLM menipu cuma ramai yang menyalahtafsirkannya dan menjadikan produk keluaran syarikat MLM ditolak oleh masyarakat. Ramai di kalangan kita yang tertipu dengan simbol palsu kejayaan yang sering diguna pakai oleh mereka yang membuat MLM. Kata kunci paling penting adalah jangan memilih bisnes MLM yang tidak menjual produk iaitu dengan menjual sistem; "jika aku daftar kamu harus cari empat orang bawah kamu" Inilah yang banyak terjadi dan ramai yang tertipu, setelah mengeluarkan sejumlah modal dan menerima barangan, ramai yang tidak dapat menjual produk mereka kerana tiada pengalaman berniaga. Jadi, untuk menjual produk MLM seharusnya kenalpasti dahulu produk apakah yang sedang terlaris di psaran dan memang menjual produknya sahaja. Keuntungan yang diberikan memang tinggi dan bonus juga diberikan kepada mereka yang telah mendapat sasaran jualan bagi setiap bulan.

2) Menjual Produk Secara Borong

Seperti yang diketahui, jualan secara borong memang akan memberikan keuntungan yang lebih besar berbanding menjualnya secara satu-satu. Mengapa? Kerana harga yang ditawarkan apabila membeli sesuatu barangan dalam bentuk borong adalah jauh lebih murah dan sesetengah produk menawarkan keuntungan antara RM15-RM35 bagi setiap produk yang terjual. Namun begitu masalah yang sering berlaku adalah sekiranya barangan yang dibeli tidak dapat terjual, kita pula yang harus menanggung kerugian dengan menjual produk tersebut secara jualan murah (iaitu tiada keuntungan dalam setiap urusan jual beli)

3) Menjual Produk Digital

Dewasa kini, ebook sangat mendapat sambutan di kalangan pencinta ilmu. Ramai orang yang sudah tidak kisah untuk membelanjakan duit untuk membeli ebook kerana mereka ini golongan yang dahagakan ilmu. Perniagaan e-book tidak memerlukan modal yang banyak dan paling penting ianya tidak memerlukan ruangan storan yang besar seperti produk fizikal yang lain. Cara untuk menyimpannya juga mudah iaitu di dalam PC mahupun email sahaja. Tidak perlu menanggung kos seperti sewa kedai, kos pengangkutan mahupun kos penghantaran.

4) Memberikan latihan berdasarkan kemahiran

Setiap orang mempunyai kemahiran dan kelebihan masing-masing. Ada yang pandai memasak, menulis, menjahit mahupun menggubah bunga. Berteraskan minat dan pengalaman yang ada selama bertahun-tahun di dalam bidang tersebut, bolehlah diteruskan dengan memberikan latihan kepada mereka yang baru mahu bermula. Sedikit bayaran harus dikenakan dan kelas boleh dilakukan di mana-mana lokasi yang terpilih mahupun secara online sahaja.

5) Menjual khidmat / servis

Ini juga dikatakan memberikan pulangan yang lumayan juga. Apa yang diperlukan adalah satu produk dan disewakan kepada pengguna yang memerlukannya. Paling senang khidmat sewa kanopi yang sentiasa mendapat sambutan tidak kira waktu. Berbekalkan dua mahupun tiga biji kanopi, penjual hanya perlu pergi ke rumah pelanggan memasang kanopi dan membukanya setelah tamat majlis. Dalam masa beberapa jam sahaja boleh mendapatkan pulangan yang lumayan.

Sehingga bertemu lagi di dalam tips perniagaan yang berikutnya. Bagi mereka yang mahu memulakan langkah pertama dalam urusniaga perniagaan online boleh mendaftarkan diri ke dalam kelas asas blog & fanpage yang dikendalikan oleh saya sendiri. Boleh emailkan pertanyaan ke zailamohamad@yahoo.com atau sms/whats app ke 012-322 8651 untuk dianalisa. Di dalam kelas ini anda akan diajar perkara-perkara asas sebelum memulakan sebuah perniagaan internet. Kelas adalah 100% secara online dan tidak memerlukan komitmen masa (masa sangat fleksibel bergantung kepada pelajar sendiri)

Boleh layari blog Akademi Bekerja Di Rumah untuk pemahaman yang lebih lanjut. Sila klik sini

http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Bagi mereka yang ingin mengiklankan produk/servis/kedai boleh juga menyewa tapak iklan di blog ini

http://sohodirectory.blogspot.com/

Jangan lupa daftar sekarang. Semoga bertemu lagi dan jom jana pendapatan hanya dari rumah sahaja :)

1 comment:

  1. Tips yang menarik.
    Boleh juga cuba bisnes di sini:-
    http://jomduitjutawanqmg.blogspot.com/

    ReplyDelete