Sunday, October 6, 2013

3 Cara Mudah Untuk Menjual Produk Terpakai

Teks : Zaila Mohamad

Imej : Sumber dari google

Assalamualaikum,

Pasti ada ramai di kalangan kita yang bingung dengan barangan terpakai yang ada di dalam rumah kan? Apatah lagi jikalau sudah mendiami kediaman selama bertahun-tahun. Pasti ada sahaja barangan yang sudah tidak digunakan tetapi masih elok tersadai di ceruk rumah kan? Atau pun anda seorang kaki pembeli-belah. Setiap bulan ada sahaja acara membeli-belah pakaian mahupun perhiasan diri tetapi lama kelamaan sudah tiada almari untuk disumbat segala barangan tersebut.

Tahukah anda dengan menjual barangan terpakai (yang masih elok) juga boleh memberikan pendapatan kepada anda. Ada 3 cara mudah yang boleh dibuat seperti :


1) Menggunakan platform Mudah.My sebagai tempat untuk pemasaran produk

Tahukah anda yang salah satu laman sesawang yang paling berpengaruh di Malaysia adalah Mudah.my. Di dalam ini ada bermacam-macam produk yang telah dikategorikan mengikut negeri. Kemudian dipecahkan pula mengikut kategori masing-masing iaitu makanan, pakaian, servis dan bermacam-macam lagi. Di sini anda boleh mengiklankan produk secara percuma tetapi haruslah bersetuju dengan segala terma & syarat yang telah ditetapkan oleh Mudah.my. Sekiranya kita menjual barangan terpakai, seharusnya memilih kategori produk untuk dijual sebagai barangan terpakai. Di sini kena jujur dan telus dalam memberikan keterangan supaya pelanggan yang berminat tidak rasa tertipu dan ditipu.

2) Membuat Jualan Garaj Di Hadapan Rumah


Pernah dengar tak perkataan "Garage Sale" atau jualan garaj? Biasanya di negara barat sudah lama dilakukan oleh mereka yang ingin berpindah atau menjual barangan rumah yang mereka sudah tidak memerlukannya. Selalunya fliers akan diedarkan ke kawasan kejiranan dan dihebahkan kepada kawan-kawan yang terdekat supaya mereka datang mengunjungi kediaman kita pada hari jualan tersebut. Dengan ini jiran tetangga ataupun mereka yang berminat boleh datang dan melihat sendiri keadaan barangan mahupun produk yang ingin kita jual. Tawar menawar juga akan berlaku dan jangan takut untuk memberikan harga yang rendah kerana matlamat kita adalah untuk menjual semua barangan terpakai bagi memberikan ruang di dalam kediaman nanti. Ada juga pasaraya yang menyewakan ruangan untuk peniaga menjual barangan terpakai mereka. Walau di mana pun anda berada, pastikan barangan terpakai itu dapat dijual:)

3) Menggunakan Facebook dan Blog

Facebook dan blog merupakan medium sosial yang paling berpengaruh di zaman ini. Sekiranya kita mempunyai ramai kenalan yang mengikuti blog dan akaun facebook kita. Kongsikan sahaja iklan barangan di situ dan serta merta dapat berhubung dengan mereka yang berminat. Mudah bukan? tidak perlu membayar mahal-mahal untuk menyewa ruangan iklan di suratkhabar mahupun media massa yang lain. Hanya perlu aktif mengemaskini gambar sahaja.

Sehingga bertemu lagi di dalam tips perniagaan yang berikutnya. Bagi mereka yang mahu memulakan langkah pertama dalam urusniaga perniagaan online boleh mendaftarkan diri ke dalam kelas asas blog & fanpage yang dikendalikan oleh saya sendiri. Boleh emailkan pertanyaan ke zailamohamad@yahoo.com atau sms/whats app ke 012-322 8651 untuk dianalisa. Di dalam kelas ini anda akan diajar perkara-perkara asas sebelum memulakan sebuah perniagaan internet. Kelas adalah 100% secara online dan tidak memerlukan komitmen masa (masa sangat fleksibel bergantung kepada pelajar sendiri)

Boleh layari blog Akademi Bekerja Di Rumah untuk pemahaman yang lebih lanjut. Sila klik sini

http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Bagi mereka yang ingin mengiklankan produk/servis/kedai boleh juga menyewa tapak iklan di blog ini

http://sohodirectory.blogspot.com/

Jangan lupa daftar sekarang. Semoga bertemu lagi dan jom jana pendapatan hanya dari rumah sahaja :)

No comments:

Post a Comment