Thursday, June 27, 2013

Tips Berniaga Online : Kuasai Penggunaan Telefon Pintar


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Google

Assalamualaikum,

Sekarang ini sangat mudah untuk berurusan secara online. Dengan kehadiran telefon pintar pelbagai jenama ibarat sebuah komputer yang mempunyai talian internet, tapi yang membezakan antara keduanya adalah dari segi saiz sahaja. Mudahnya sekiranya berurusan dengan telefon pintar kerana saiz yang kecil tapi mampu menyimpan data yang banyak. Di tambah pula dengan kecanggihan teknologi kamera telefon pintar yang mampu menyaingi kualiti gambar yang ditangkap menggunakan kamera digital mahupun DSLR.

Ada beberapa jenama telefon pintar yang sedang hangat di pasaran. Antaranya adalah Samsung, I-phone, HTC dan pelbagai lagi mengikut spesifikasi dan harga yang berlainan. Tetapi yang paling popular tentulah dari keluaran Apple dan Samsung yang saling berlumba dalam mengeluarkan modal baru.

Antara kelebihan telefon pintar yang harus dikuasai oleh peniaga dalam talian adalah :

1) Facebook & fanpage

Betapa senangnya untuk memuat turun gambar dan terus dihantar untuk tatapan pembaca mahupon pengikut setia laman membeli-belah kepunyaan anda. Dengan adanya butang kongsi, peniaga boleh berkongsi gambar jualan bila-bila masa sahaja.

2) Email

Setiap telefon pintar seharusnya mempunyai perisian email seperti google ataupun yahoo supaya senang menerima maklumat atau pertanyaan daripada pelanggan. Telefon akan berbunyi menandakan adanya email masuk. Peniaga yang baik akan melayan permintaan atau pertanyaan pelanggan dengan secepat mungkin.

3) Banking Di dalam Talian

Muat turun sahaja perisian internet banking di dalam telefon. Sebagai contoh, Maybank ada menyediakan aplikasi M2U untuk pengguna Maybank2u yang mempunyai akaun dalam talian di mana pelanggan boleh membuat transaksi secara talian dengan menggunakan telefon bimbit sahaja.

4) Teknik Menangkap Skrin (Screen Capture)

Amat penting untuk melakukan pertanyaan susulan selepas jualan sebagai testimoni pelanggan. Selalunya pelanggan akan sms atau whats app jadi amat penting untuk belajar macamana untuk menangkap gambar di skrin telefon. Setiap telefon pasti berbeza caranya jadi belajarlah dahulu supaya senang untuk memuat turun testimoni.

5) Pages Manager


Bagi mereka yang mempunyai lebih daripada satu fanpage, bolehlah memuat turun aplikasi ini ke dalam telefon supaya senang untuk mengetahui perkembangan terkini mengenai fanpage kendalian anda.

Buat mereka yang ingin mengikuti kelas asas blog & fanpage untuk memulakan perniagaan, boleh hubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Facebook : facebook/Zaila Mohamad
Sms / Whats app : 012-3228651

Saya akan tunjukkan langkah demi langkah untuk membina sebuah blog & fanpage di facebook. Kelas adalah 100% melalui talian yang tidak memerlukan sebarang komitmen waktu belajar. Nota akan diberikan secara bergambar mahupun tulisan. Daftar sekarang!

No comments:

Post a Comment