Tuesday, June 4, 2013

Tips Memilih Bisnes Yang Sesuai Dijalankan Dari Rumah


Teks : Zaila Mohamad
Gambar : Google

Assalamualaikum,

Sekarang ini kita semakin menuju ke zaman dunia di hujung jari. Percayakah anda bahawa satu hari nanti semua orang tidak perlu keluar bekerja, hanya duduk di rumah bekerja dari rumah sahaja. Malah, konsep bekerja dari rumah ini sudah lama diperkenalkan di barat. Dengan kewujudan teknologi internet dan sistem penghantaran yang cekap, semakin ramai di antara kaum wanita yang lebih memilih untuk bekerja dari rumah.

Berikut merupakan beberapa tips yang berguna untuk memilih bisnes yang sesuai dari rumah.

1) Minat

Kaji minat anda dalam perniagaan apa? Kalau hobi suka memasak, boleh mula dengan membina sebuah blog resepi masakan kemudian boleh berjinak-jinak dalam mengambil tempahan. Kalau hobi suka menjahit boleh kongsikan hasil tangan di dalam media sosial seperti facebook dan kemudian mengambil tempahan.

2) Lokasi

Adalah mendapat satu kelebihan sekiranya kediaman anda tinggal berdekatan dengan pusat borong atau pejabat pos kerana iainya sangat-sangat membantu dalam mendapatkan bahan mentah & menguruskan penghantaran. Dengan ini kita boleh menjimatkan masa untuk menghantar pesanan

3) Komuniti

Mula untuk lakukan jualan kepada komuniti di sekeliling kita seperti kawan-kawan, jiran-jiran, teman sekerja dahulu. Jika sudah yakin untuk mengambil tempahan dalam kadar yang banyak, boleh mula bisnes dari rumah melalui online sahaja.

4) Permintaan Tinggi

Pilih bisnes yang sentiasa mendapat permintaan tinggi di pasaran seperti produk makanan, makanan tambahan, pakaian & servis perkhidmatan pelanggan seperti insuran, perancang majlis perkahwinan & lain-lain.

5) Senang Di Lakukan

Salah satu jenis bisnes yang senang adalah dengan menjadi ejen dropship sesebuah syarikat / pengedar barangan. Ini kerana anda tidak perlu mengeluarkan modal yang besar untuk membeli barang. Apa yang perlu lakukan adalah membuat promosi & sekiranya pelanggan membeli barangan tersebut, anda akan diberikan komisyen dan segala urusan penghantaran dilakukan oleh syarikat/pengedar tersebut.

Pada sesiapa yang berminat untuk menjalankan bisnes dari rumah tapi masih tidak tahu caranya? Boleh PM kepada saya di zailamohamad@yahoo.com atau Whats app di 012-3228651. Insya Allah saya akan bantu tunjukkan langkah demi langkah untuk berjaya:)

No comments:

Post a Comment